تحلیل رفتار متقابل

خانهتحلیل رفتار متقابل

تحلیل رفتار متقابل چیست و چگونه ارزیابی می گردد؟

TAاز روش های رایج درمانی در علم روانشناسی می باشد و گستردگی زیادی پیدا کرده است. در واقع این روش درمانی بر مبنای قابل دسترس ترین نظریه های موجود در علم روانشناسی شکل گرفته است. روش تحلیل رفتار متقابل امکان تغییر فرد و زمینه رشد آن را فراهم می نماید.

تحلیل رفتار متقابل برای دست یابی به توانایی ها در زندگی شخصی و کمک به زندگی بهتر حائز اهمیت می باشد. اریک برن این نوع درمان را در سال های پایانی سال ۱۹۵۰ تدوین نمود. این نظریه می گوید هر فرد سه حالت نفس در نوع  والد، بالغ و کودک دارد.

والد : این بخش از رفتارها و نگرش هایی که از پدر و مادر و افراد صاحب قدرت به عاریت گرفته ایم تشکی لشده است. والد ما همیشه درصدد نصحیت دیگری، مراقبت از دیگران، ساخت چارچوب بر مبنای باید و نباید و تصمیم گیری است.
کودک: بخش عاطفی و احساسی درون ما است. مصادیق کودک درون ما زمانی بروز می کند که در جشن تولد یا مهمانی شرکت می کنیم و یا زمانی که گریه می کنیم، دیگران را دست می اندازیم و شوخی میکنیم.
بالغ: بالغ، جنبه منطقی و عقلانی شخصیت ماست، و به صورت اینجا و اکنونی مسائل را بررسی میکند. بالغ اطلاعات را جمع آوری، پردازش و بر اساس واقعیت نتیجه گیری میکند. بالغ، واسط بین کودک و والد است و در تصمیمات امور مهم زندگی مانند شغل، تحصیلات، ازدواج، سرمایه گذاری ظاهر شود.

تحلیل رفتار متقابل چگونه انجام می شود؟

در این روش از گفت و گو درمانی کمک گرفته می شود. این شیوه درمانی برای اینکه فرد بتواند شخصیت خود را بشناسد، مورد توجه قرار می گیرد. بحث اصلی تحلیل رفتار متقابل تعامل بین سه بخش شخصیت انسان است. هر گاه فرد بتواند در مواقع مناسب و ضروری بخش مربوطه را به کار گیرد، در واقع توانسته است نه تنها با بخش های درونی خود بلکه با دیگری نیز در موضع تعامل و سازگاری قرار بگیرد. تحلیل رفتار متقابل یک روش درمانی موثر می باشد که تاثیر به سزایی در دراز مدت دارد. روش درمانی TA متنوع می باشد و طیف گسترده ای را در بطن خود جای داده است.

 

تحلیل رفتار متقابل به افراد کمک می کند که بتوانند پاسخ مناسبی در برابر دیگران داشته باشند و نقش های خود را به شکل صحیح و به جا اجرا نمایند. در این صورت از هیجانات بیش از اندازه، احساس ناکامی، ناامیدی، استرس، کج خلقی، افسردگی و … به دور می مانند.

آدرس

میرداماد، میدان مادر، خیابان سنجابی (بهروز سابق)، کوچه چهارم، پلاک ۵، طبقه چهارم، واحد 11

تلفن تماس: 09022255013-22255013-22255014
ایمیل: info@apamaclinic.com

 

 

نماد الکترونیکی

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت کلینیک آپاما محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.