اختلال نافرمانی مقابله ای

خانهاختلال نافرمانی مقابله ای

اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان و نوجوانان دیده می شود. از این اختلال با نام اختصاری ODD یاد می شود. در واقع حدی از این رفتار در کودک طبیعی است اما زمانی که اختلال به رفتار همیشگی و خصمانه کودک تبدیل شود، باید به فکر درمان و کنترل آن باشید.

اختلال نافرمانی و لجبازی به دلایل گوناگون در کودکان دیده می شود. عده ای از پژوهشگران اعتقاد دارند که این اختلال به شکل ارثی به فرزند می رسد. البته درصد تاثیرگذاری ارث بر این موضوع بسیار کم می باشد. اختلال نافرمانی و لجبازی در نتیجه محیط به وجود می آید.

محیطی که کودک در آن رشد می کند، اهمیت زیادی دارد. در چنین شرایط گاهی رفتارهای ضد و نقیض والدین، عدم درک کودک و توجه به او، تنبیه های مکرر و بدون دلیل موجه، سرکوب کودک و … اهمیت زیادی در شکل گیری اختلال نافرمانی و لجبازی دارند.

نشانه های اختلال نافرمانی و لجبازی

اختلال نافرمانی و لجبازی با پرخاش، گریه، داد و بیداد، بد خلقی، نافرمانی های بی مورد، تنش، استرس و … خود را نشان می دهد. در چنین شرایطی کودک قابل کنترل نیست. در واقع کودک شما همواره در حال مخالفت با شماست و در برابر خواسته های شما حالت تدافعی دارد.

درمان اختلال نافرمانی و لجبازی

یکی از راهکارهای موثر برای مبارزه با اختلال نافرمانی و لجبازی این است که بگذارید شنیده شوند. بسیاری از فریادها و گریه ها تنها برای جلب توجه و شنیده شدن می باشد. گاهی فقط زمانی را به شنیدن خواسته هایش اختصاص دهید. در این حالت او احساس خوبی نسبت به شما و خودش پیدا می کند و در شرایط مناسب نسبت به لجبازی ها و بهانه گیری های مفرط او بی توجه باشید. در نتیجه کم کم از رفتارهای لجبازانه خود فاصله می گیرد. اختلال ODD با این جلسات مشاوره و رواندرمانی قابل کنترل و درمان خواهد بود.

آدرس

میرداماد، میدان مادر، خیابان سنجابی (بهروز سابق)، کوچه چهارم، پلاک ۵، طبقه چهارم، واحد 11

تلفن تماس: 09022255013-22255013-22255014
ایمیل: info@apamaclinic.com

 

 

نماد الکترونیکی

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت کلینیک آپاما محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.